Bibliotheek Veluwezoom heeft kwaliteit op orde

Gepubliceerd op: 1 maart 2022 09:15

Bibliotheek Veluwezoom ontving (opnieuw) een officieel kwaliteitscertificaat van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet onze organisatie aan belangrijke kwaliteitsnormen die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties.

De Bibliotheek Veluwezoom scoorde op veel onderwerpen positief. Een belangrijk onderdeel van de toetsing is het maatschappelijke effect en de toekomstbestendigheid. Met het certificaat hebben we de bevestiging gekregen dat de organisatie, functies en diensten, op een juiste manier uitgevoerd worden en dat aan alle kwaliteitsnormen wordt voldaan. Het certificaat is vier jaar geldig.

— Lianne Busser

Score boven het landelijk gemiddelde

De organisatie is erg blij met de uitslag. Lianne Busser, directeur-bestuurder: “Voor een Bibliotheek die veel verspreide vestigingen heeft, scoren we met een 7,5 gemiddeld bijzonder goed. Zelfs boven het landelijk gemiddelde! Daar mogen we toch echt wel trots op zijn.” Marc Budel, wethouder Cultuur van de gemeente Rheden, reikte maandag 28 februari symbolisch het certificaat uit. ‘Ik ben verheugd en trots op onze bibliotheek omdat ze bovengemiddeld heeft gescoord. Op o.a. dienstverlening, oog voor productvernieuwing en een goed vrijwilligersbeleid. Het was de laatste jaren zeker niet makkelijk met de tekorten bij gemeenten en voor de vestiging in Velp de noodzakelijke verhuizing. Maar met een vernieuwd onderkomen in De Bundel (Dieren), een terugkeer op Den Heuvel (Velp) en dit positieve certificaat in de hand… We doen het voor onze inwoners, óók de bieb!’’

De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van bibliotheek- en cultuurorganisaties en van programma’s en diensten voor geletterdheid.