Anna Geelen ook winnaar van de regionale halve finale van de Nationale Voorleeswedstrijd

Gepubliceerd op: 29 maart 2021 10:55

De zeven winnaars van de kwartfinales in de gemeenten Brummen, Voorst, Wageningen, Zevenaar, Duiven, Rheden en Renkum namen het op woensdag 24 maart tegen elkaar op in een online voorleeswedstrijd. Vanuit de klas namen alle kandidaten deel aan de wedstrijd, gesteund door hun klasgenoten en leerkracht.

Vanuit de Bibliotheek Dieren organiseerde de Bibliotheek Veluwezoom deze bijzondere editie van de voorleeswedstrijd. Via Zoom werd er online verbinding gemaakt met de klas en kon de jury de voorlezers een voor een horen en zien. Leescoaches Carolien van der Waarde, Ulrike Koers en Kirsten Veefkind presenteerden om beurten de wedstrijd.

De kandidaten waren heel ontspannen tijdens het voorlezen, terwijl de andere deelnemers en hun klassen meeluisterden. Femke Nijenhuis van de Triangel uit Eerbeek las als eerste voor, gevolgd door Pien Hendriksen van de Airborneschool in Renkum. Vervolgens was Eva de Jong van de Hietweide in Twello aan de beurt, en daarna Aafke Hermsen van IKC de Tamboerijn uit Zevenaar. Na een korte pauze las Anna Geelen van de Boomgaard-Zuid in Dieren voor, gevolgd door Arne Hekman van de St. Jozefschool in Wageningen en ten slotte Jens Jonker van IKC Joannes in Groessen.

Na alle voorleesfragmenten speelden de klassen een Kahoot-quiz, zodat de jury even tijd had om te beraadslagen. Deze spannende quiz werd gewonnen door de Triangel uit Eerbeek. De jury bestond uit Eduard Mesritz, voorleesvrijwilliger bij de Bibliotheek, en Marianne Brouwer, bibliotheekmedewerker in Doorwerth en Renkum. Ze vonden het moeilijk om een winnaar te kiezen, omdat de kwaliteit van de voorlezers erg hoog was.  Spannende, grappige en zielige fragmenten wisselden elkaar af. Uiteindelijk kozen ze voor Anna Geelen uit Dieren als beste voorlezer, om haar stemgebruik en inleving in de personages.

Zij mag nu door naar de provinciale finale, die live wordt uitgezonden op 18 mei.