Voorleeswedstrijd 2023 lokale winnaars bekend

Gepubliceerd op: 16 februari 2023 15:52

Puck Demmink van basisschool De Boomgaard Zuid in Dieren

Puck Demmink van basisschool De Boomgaard Zuid uit Dieren en Alicia Bosland van de Airborneschool in Renkum hebben de voorleeswedstrijd van de gemeente Rheden en de gemeente Renkum gewonnen. De wedstrijd, die plaatsvond in zowel de Bibliotheek Dieren als Oosterbeek, is een voorronde van De Nationale Voorleeswedstrijd. Puck vertegenwoordigt hiermee de gemeente Rheden en Alicia de gemeente Renkum in de regionale finale, waarna een van de twee misschien wel doorgaat voor de titel “De Nationale Voorleeskampioen 2023”.

Rheden

Onder leiding van Ulrike Koers, lees/mediacoach van de Bibliotheek Veluwezoom, werden de zes kandidaten, aangemoedigd door hun supporters, naar voren gehaald en voorgesteld aan het publiek. Iedere kandidaat las een fragment voor uit een zelfgekozen boek. De jury bestond uit wethouder Ronald Ter Hoeven en Jessica Verhoef van boekhandel Jansen & De Feijter. Zij letten vooral op uitspraak, verstaanbaarheid en het contact van de voorlezer met het publiek.

Puck las een fragment voor uit het boek Juf Braaksel van Carry Slee. Zij zal een van de zeven deelnemers zijn aan de regionale finale die op 15 maart gehouden wordt in de bibliotheek van Wageningen.

Renkum

Onder leiding van Kirsten Veefkind, lees/mediacoach van de Bibliotheek Veluwezoom, werden de negen kandidaten, aangemoedigd door hun supporters, naar voren gehaald en voorgesteld aan het publiek. Iedere kandidaat las een fragment voor uit een zelfgekozen boek. De jury bestond uit burgemeester Agnes Schaap en Wim Kersten van boekhandel Meijer & Siegers. Zij letten vooral gelet op uitspraak, verstaanbaarheid en het contact van de voorlezer met het publiek.

Alicia las een fragment voor uit het boek van Sander Meij, De avonturen van Rutger, Thomas en Paco: De Tijdmachine. Zij zal een van de zeven deelnemers zijn aan de regionale finale die op 15 maart gehouden wordt in de bibliotheek van Wageningen.

De Nationale Voorleeswedstrijd 2023

De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. Kinderen leren hierbij veel van elkaar en het wedstrijdelement is heel aansprekend. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen. De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken, beoogt hiermee het (voor)leesplezier te stimuleren. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door Nederlandse Boekenbon BV.

Alicia Bosland van de Airborneschool in Renkum