Evaluatie 'Dit is mijn verhaal'

Evaluatie Dit is mijn verhaal

Op 2 november sloot de lezingenreeks 'Dit is mijn verhaal' af met het verhaal van Sander. We kijken terug op een aantal prachtige bijeenkomsten waarin 65-plussers ervaringen over ‘ouder worden’ op een positieve manier deelden met leeftijdsgenoten. Deelnemers, bezoekers en de werkgroep evalueerden op 16 november het project. Wat zijn de opbrengsten, welke verbeterpunten zijn er en hoe gaat het project verder?

Animo voor vervolg ‘Dit is mijn verhaal’ is groot!

• Deelnemers willen graag dat ‘Dit is mijn verhaal’ doorgaat. Ze hebben er veel plezier aan beleefd. Zingeving wordt genoemd als belangrijkste opbrengst.
  • Deelnemers waardeerden ook de uitwisseling van ideeën en standpunten, die voortkwamen uit het verhaal van de spreker.
  • De kracht van de bijeenkomsten ligt in het persoonlijke verhaal. Dat geeft herkenning, is laagdrempelig en zet aan tot nadenken en debat.
  • Dat bezoekers actief betrokken werden bij het verhaal droeg bij aan het succes en onderscheidt ‘Dit is mijn verhaal’ van andere lezingen.
  • De bibliotheek was en is een goede plek om deze bijeenkomsten te houden.

Tips voor het vervolg

• 1 x per maand op vrijdagmiddag is een goed moment en een goede frequentie voor de activiteit.
  • Goede communicatie is belangrijk. Mondeling uitnodigen of een maandelijkse mailing worden genoemd als wenselijke mogelijkheden.
  • Een terugkerende column in een lokale krant of regionaal blad na afloop van de verhalen, om meer bekendheid te genereren voor de activiteiten en de tijdens de lezing besproken onderwerpen breder te belichten.
  • Naast persoonlijke verhalen zouden ook andere (actuele) thema’s denkbaar zijn, zolang ze vanuit een persoonlijke invalshoek verteld worden.
  • De spreker hoeft niet persé centraal te staan in de communicatie, het thema wel.
  • Onderzoek/faciliteer de wens naar verdieping van een thema in kleiner verband, als mensen daar behoefte aan blijken hebben. Geef een vervolg aan vragen of onderwerpen die naar aanleiding van de lezing ter sprake komen.
  • Het zou goed zijn om de mogelijkheden te onderzoeken om de verhalen uit ‘Dit is mijn verhaal’ ook op andere plekken/aan andere mensen in de gemeente te vertellen.

Wat is er afgesproken?

• Een aantal mensen heeft zich naar aanleiding van de evaluatie bijeenkomst opgegeven om een nieuwe reeks lezingen te gaan verzorgen. Met hen wordt een nieuw overleg gepland in januari 2019. De ambitie is om in het voorjaar te starten met het eerste nieuwe verhaal.
  • Het idee is om een goede taakverdeling te maken, zodat er elke maand weer een mooi verhaal kan worden verteld.
  • Er is ook al een aantal nieuwe onderwerpen en thema’s bedacht: verhalen over persoonlijke idealen, passies en dromen, levenseinde, vergeving, vriendschap, pluk de dag, milieu, gezond ouder worden, vrijheid en gebondenheid en betekenisvolle voorwerpen.

Film bekijken?

Van de eerste lezingenreeks is een mooie sfeerfilm gemaakt. Deze is te bekijken via https://www.youtube.com/watch?v=IhFHJLVXnNA&feature=youtu.be

De lezingenreeks ‘Dit is mijn verhaal’ kwam voort uit het project ‘Tijd voor Verzilveren’. De Bibliotheek Veluwezoom ontwikkelde samen met 65-plussers een activiteitenaanbod dat uitdaagt cognitief actief te blijven en kennis te delen. Het project is afgelopen op 1 november 2018. Kijk voor meer informatie op www.bibliotheekveluwezoom.nl/tijdvoorverzilveren